Blijf creatief en positief

HuisMakeOver kwam de volgende vraagstelling tegen:

Hoe beoordeelt u als makelaar de situatie in de branche? En welke maatregelen heeft uw bedrijf getroffen als reactie op de teruglopende woningmarkt en andere nieuwe ontwikkelingen?

Sinds de val van het kabinet daalde het aantal verkopen met dertig tot vijftig procent. De discussie over de hypotheekrenteaftrek is hier de oorzaak van aldus VBO makelaar (Makelaarsvereniging) Wij merken het allemaal, van hypotheekadviseur tot taxateur van makelaar tot notaris: huizen verkopen zijn fors gedaald. Het vinden van prospects wordt steeds moeilijker. Hoe gaat u hiermee om? Bent u creatief of legt u zich bij de situatie neer?

Ons antwoord….

Het kabinet is een drama. Eerst kiezers over de streep trekken door een belangrijk standpunt in te nemen m.b.t. bijvoorbeeld de hypotheekrenteaftrek, en vervolgens gedogen om toch plaats te kunnen nemen in de kamer. Het gevolg dat onmogelijke onderhandelingen belangrijke tijd in beslag nemen. U heeft voor zwart gekozen maar krijgt alsnog wit op uw bord voorgeschoteld.

“…Beste klant. Als u bij ons uw huis verkoopt sturen wij vrijblijvend als cadeau een verkoopklaar-adviseur langs zodat wij uw woning optimaal in de markt zetten en daardoor uw verkoopkansen tot 20% verhogen. De klant zegt volmondig ja en tekent de opdracht. U belt de volgende dag met het nieuws dat uw compagnon geen adviseur stuurt, u gaat toch zeker zelf aan de slag?…”

Het kost ons (de kiezers) veel TIJD, GELD en ZORGEN…. Om moe van te worden! Logisch dat de consument wacht op antwoorden, jammer echter dat mensen zo bang zijn…. want dat is simpelweg niet nodig.

Zelfs het afbouwen van hypotheekrente zou omgerekend in veel gevallen niet zo veel gevolg hebben als dat Jan Modaal denkt (vergeten te rekenen met huurverhoging e.d. in huurdersmarkt). Ook het aftoppen van de aftrek is iets wat veel mensen niet begrijpen teruggerekend in eigen hypotheek en lasten. Tijd om collectief de consument te informeren over dergelijke zaken…. is dat wellicht een creatief idee voor zeg de NVM..?

Blijf dus zeker creatief met ondernemen; dat is absoluut de enige manier om nieuwe kansen te ontdekken en om een bedrijf succesvol door een crisis heen te managen. Zo heeft HMO en vele bedrijven met ons in de afgelopen jaren toch een behoorlijke groei meegemaakt…. Als je me nu vraagt wat het is om een sociaal leven te hebben blijf ik een antwoord helaas wel schuldig… En wat is creatief? En waar gaat creatief over in gewoon de schouders eronder en iedere kans ouderwets benutten?!

Volgens mij hebben we geen keus. Veel aandacht schenken aan de bestaande portefeuille, kwaliteit en dienstverlening. Een goede en betrouwbare reputatie wordt steeds belangrijker dan volume. Als je geen buffer hebt leer deze te creëren, zelfs als dat moet door nieuwe bedrijfsonderdelen op te starten. Vraag om advies, durf te communiceren over crisis, want dan komen ideeën tot stand.

Veel succes!

About the author: HuisMakeOver Redactie

Leave a Reply

Your email address will not be published.