Veel toeters, weinig muziek bij (verkoop)stylisten

Natuurlijk bedoelen wij dit met alle respect. Het gaat echter niet om alleen een opleiding te volgen of bepaalde kennis of de nodige ambitie te hebben, maar hoe kom je aan leads en hoe converteer je deze tot opdrachten?

HuisMakeOver (HMO) volgt al jarenlang vele discussies met betrekking tot verkoopstyling, woningpresentatie, het samenwerken met makelaars en alles wat feitelijk te maken heeft met het verkoopklaar, of woonklaar maken van woningen…. we horen helaas veel toeters, maar weinig muziek!

Hoog tijd om een aantal onderwerpen opnieuw te communiceren, anders zien we binnenkort door de bomen het bos niet meer!

Het verkoopklaar maken van vastgoed en optimaal presenteren van woningen heeft te maken met vele aspecten en is een veelzijdig traject.

  1. De samenwerking met een makelaar inhoudelijk goed opzetten, uiteindelijk bedient een adviseur of stylist de klant van de makelaar!
  2. Het doel is het verkoopbaar maken van een woning, en niet het verkopen van styling
  3. Durf de klant ook een spiegel voor te houden als een woning niet verkoopklaar is. Styling biedt alleen toegevoegde waarde als de basis van een pand goed is
  4. De juiste maatwerk producten ontwikkelen en vormgeven samen met de makelaar en betrokken uitvoerder (stylist, communicatie-expert etc.)
  5. Marketing, onderzoek en onderbouwing om de opdrachtgever te overtuigen en voorzien van doeltreffend advies
  6. Durven investeren in de makelaardij om op B2B niveau de markt opnieuw in beweging te krijgen, niet alleen voor eigen parochie preken
  7. De klant goed begeleiden en transparant inzicht verschaffen in beschikbare mogelijkheden, zulks ten alle tijden in samenspraak met de verkopend makelaar
  8. De status van een pand en mogelijkheden goed evalueren, dus ook onderdelen zoals achterstallig onderhoud, locatie etc. etc. goed inschatten (samenspel tussen makelaar en verkoopklaar-specialist) daarna de opdrachtgever adviseren en begeleiden
  9. Biedt ook advies en mogelijkheden aan klanten met weinig budget, bijvoorbeeld HuisMakeOver fotostyling is een low-budget product dat goed werkt. Niet iedereen kan helaas investeren, maar met de juiste begeleiding kunnen mensen ook veel zelf doen
  10. Beschikbaar budget en realistische investering t.b.v. het verkoopklaar maken van een woning bespreekbaar maken, veelal 1 tot 1.5% van de verkoopwaarde
  11. Een geschikte betalingsvorm met de klant bespreken, goedkeuren en uitvoeren
  12. Het resultaat van verkoopstyling altijd vertalen in een optimale woningpresentatie, de eerste bezichtiging begint tegenwoordig online!
  13. Om wens- en taxatiewaarde zo dicht mogelijk bij elkaar te krijgen is het van belang dat de makelaar een bepaalde verkoopstrategie kan onderbouwen op basis van waarde, zulks in niet de verantwoordelijkheid van de verkoper of stylist, maar de betrokken makelaar!
  14. Een tijdelijke inrichting kan positief werken, maar is niet altijd nodig. Een verkoper kan beter investeren in de waarde van een woning dan lasten verder opvoeren op basis van inrichting. Fotostyling inclusief een professionele reportage zijn veelal voldoende om meer bezichtigingen te krijgen. Als de basis van de woning op dat moment goed is kan de makelaar zijn of haar werk doen
  15. Indien een tijdelijke inrichting geadviseerd wordt, werk dan met een eenmalige prijs waardoor de inrichting voor langere tijd beschikbaar is. Dit is niet de beste vorm vanuit het oogpunt (verdien-model)van de stylist, maar essentieel als een woning langer te koop blijft staan. De inboedel kan later verkocht worden om een deel van de investering terug te halen. Het doel is het verkopen van de woning en voorzien van een eerlijk product
  16. De juiste presentatie en werkwijze vertaald absoluut in meerwaarde of zal ten minste de onderhandelingsmarge van een object verkleinen

HuisMakeOver heeft geleerd om niet de X-Factor via discussies of persberichten weg te geven. Indien u geïnteresseerd bent in meer informatie, dan kunt u contact met ons opnemen.

Belangrijke informatie voor de branche:

Verkoopstylist of verkoopklaar-adviseur?
Al vanaf 2008 werkt HMO met verkoopklaar-adviseurs in plaats van verkoopstylisten, en eindelijk zien we om ons heen dat mensen beseffen waarom. Een verkoopklaar-adviseur kijkt naar het gehele verkooptraject en weet dit in samenwerking met de makelaar te begeleiden tot een opdracht, resultaat of ten minste een doeltreffend advies waardoor de consument z’n huis beter kan presenteren op basis van beschikbaar (en realistisch) budget. Ook als de klant zelf zaken kan uitvoeren is het belangrijk om dit advies vrij te geven.

De uitdaging vanuit zakelijk perspectief is om de consument opnieuw vertrouwen te geven in de woningmarkt.

Low-budget
Op basis van ruime ervaring zijn wij tot de conclusie gekomen dat je alleen op basis van low-budget een groot marktaandeel van dienst kan zijn. Daarvoor heeft HMO een aantal low-budget producten ontworpen om de makelaardij te voorzien van extra dienstverlening en de klant van een doeltreffend advies en werkwijze.

Werkt verkoopstyling? Hoe overtuig ik mijn klant?
JA JA JA, het werkt absoluut, maar hoe overtuig je een klant? Op internet vinden wij dagelijks tientallen berichten van verkoopstylisten die roepen dat het werkt en oh zo geweldig is. Maar dit bericht bereikt niet de uiteindelijke opdrachtgever. De introductie en acceptatie van verkoopstyling kan alleen via professionele kanalen en positieve media uitingen geschieden, het is daarom belangrijk om verkoopstyling te zien als extra dienstverlening van de makelaar. Helaas komen veel verkoopstylisten dan tot de conclusie dat de makelaar begrijpelijk terughoudend is, of reeds in contact staat met een andere verkoopstylist.

Door je bijvoorbeeld aan te sluiten bij HMO kan een teamleider dit commerciële en vaak trage traject overnemen. Uiteindelijk is verkoopstyling een breed begrip, dus zul je tevens een beroep moeten kunnen doen op bijvoorbeeld bouwtechnisch adviseurs, meubelwinkels, schilders en klussers. Dan ervaar je opeens dat je met een enkele opleiding verkoopstyling niet ver genoeg komt, en de woonwinkel op de hoek overtuigen van je kunnen is ook een verloren idee. Ook winkels hebben inmiddels genoeg stylisten die veel willen maar vervolgens met weinig of geen leads aankomen.

Full-time of bijbaan?
Zoals in ieder vak zal iemand pas echt uitblinken indien je vol overgave en passie full-time investeert in je netwerk. Opdrachten komen niet zomaar uit de lucht vallen, en vreemd genoeg is styling juist een vak waarvoor je veel tijd dient te investeren in verbreding van kennis. Ik durf dit te zeggen omdat ik zelf als grondlegger van HMO iedere dag, 7 dagen per week bezig ben met kennisverbreding, het zoeken naar kansen en oplossingen, het onderhandelen en praten met makelaars en vastgoedprofessionals en ga zo maar door. Het is dus soms frustrerend wanneer een stylist op basis van een aantal opdrachten en opleiding het vak denkt te beheersen.

Indien je (in welk vak dan ook) klanten aangeeft van dienst te zijn moeten klanten ook een beroep kunnen doen op after-sales, begeleiding en het gevoel hebben dat ze niet een bijkomend klusje zijn. Het overtuigen van klanten is lastig, dus styling als bijbaan zal nooit een groot succes worden.

Opleiding verkoopstyling, nodig of niet?
Natuurlijk voorziet een opleiding verkoopstyling je van basis kennis en informatie die nodig zijn om een start te kunnen maken, of serieus te worden genomen als verkoopstylist. Het toont tevens aan dat je in staat en bereid bent om te investeren in kennisverbreding. Wat wij ons wel afvragen is hoeveel stylisten er nog bijkomen, zonder bij opleiding aandacht te besteden aan het binnenhalen van opdrachten, ontwikkelen van een marketing strategie en het feit je ook als verkoopstylist over middelen zult moeten beschikken om te investeren in je bedrijf, visie en toekomst! Meedraaien op een hype is simpelweg niet meer van toepassing omdat we te maken hebben met een economische crisis.

Keurmerk of ervaring?
Een keurmerk zal de komende tijd zonder twijfel opgezet worden, en wij verwachten dit uit de hoek van de opleidingscentra zoals House of Kiki of Element. Een keurmerk zal ook steeds belangrijker worden om de belangen van de consument te behartigen en beschermen. Echter de waarheid is dat je op basis van ervaring en passie een hoop kan bereiken, of je nu over een keurmerk beschikt of niet. Wie gaat het keurmerk ONAFHANKELIJK controleren lijkt ons een belangrijke vraag waardoor ik denk dat het nog even zal duren alvorens dit onderdeel een feit is. Er zijn uiteindelijk ook slechte NVM makelaars, ondanks hij/zij is aangesloten bij de NVM. De klant weet bij een NVM makelaar wel dat hij/zij van extra voordelen geniet. Ervaring is dus net zo belangrijk als een keurmerk, vallen en opstaan is de beste leerschool! Kijk uit dat je eventuele problemen bij een klant altijd netjes oplost, zelfs als het een keer geld kost. De klant kan en mag niet de dupe worden van problemen of leren, anders krijgt de consument nooit vertrouwen in de toegevoegde waarde van verkoopstyling

Verkoopstyling of woning-presentatie?
Tsja, het is maar hoe je het beestje wilt noemen. Een verkoopstylist is niet de juiste persoon om een 3D impressie te maken, tenzij daarvoor opgeleid. Woning-presentatie is een onderdeel dat moet samensmelten met communicatieplatformen zoals Funda, ook dan omschrijft verkoopstyling niet het totaal. HuisMakeOver kiest er daarom voor om samen te werken met verschillende marktpartijen waardoor meerdere producten kunnen worden ingezet om een woning optimaal te presenteren. Van bouwtechnische keuring, tot 3D en professionele foto’s. Afhankelijk van budget zijn er zoveel mogelijkheden, en dan ervaar je dat een verkoopstylist feitelijk de uitvoerder is van een bepaald onderdeel. Des te meer disciplines een verkoopstylist beheerst, des te meer hij/zijn kan betekenen in het algehele verkooptraject.

Zakken in prijs of investeren?
Lees onze nieuwsbrief, u vindt daar meer informatie m.b.t. dit onderdeel. Zakken in prijs leidt niet altijd tot transactie is onze ervaring!

Ik sta in contact met makelaar maar er is weinig beweging?
Het is voor ons inmiddels een bekend gegeven, maar het kan ook anders! Door centraal afspraken te maken met de makelaar en maatwerk te ontwerpen is het mogelijk om meer te halen uit een samenwerking met een makelaar. Ook op dat moment ervaar je dat verkoopstyling een onderdeel is van een uitgebreid en gecompliceerd traject. Door HMO in contact te brengen met een bepaalde makelaar trachten wij om een bepaalde effectieve werkwijze te introduceren. Je blijft als stylist het kantoor exclusief bedienen, maar kan tevens een beroep doen op onze organisatie zodat je kan groeien, en je feitelijk richt op je specialiteit. Daardoor biedt je de makelaar meer disciplines.

Het enigste dat je nodig hebt is een gezonde dosis passie en tijd! Wij verwachten van een samenwerking wel dat je beschikbaar bent en durft mee te groeien met de markt! Anders is verkoopstyling van korte duur, want het verkoopklaar maken van woningen gaat zoveel verder dan styling alleen.

Voor meer informatie verwijzen wij je door naar een aantal onderdelen van onze website:

Ik hoop van harte dat deze informatie nuttig is geweest.

Hartelijke groet,
Arjan van Jaaren
Commercieel Directeur
HuisMakeOver

About the author: HuisMakeOver Redactie

Leave a Reply

Your email address will not be published.